03 Eylül 2024

Çip Krizi Tırmanıyor

 

Japonya, Temmuz ayında ABD’nin Çin’in ileri teknolojili çip üretim kapasitelerini sınırlama baskısıyla uyumlu olarak, 23 tür yarı iletken üretim ekipmanının ihracatını kısıtlamaya başlamıştı. Bu adım, Japonya ve Çin arasında ekonomik gerilimlerin artmasına neden oldu. Çin’in atabileceği misilleme adımları, özellikle teknoloji ve otomotiv sektörlerinde büyük etkiler yaratabilir.

Çin, Japonya’nın çip üretim ekipmanlarına yönelik kısıtlamalarını artırması durumunda ciddi ekonomik misillemelerde bulunacağını açıkladı. Bu uyarı, Çin-Japonya ilişkilerinde yeni bir gerilim kaynağı olarak öne çıkıyor. Çinli yetkililer, Japon mevkidaşlarına, çip üretim ekipmanları ve servisleri üzerindeki kısıtlamaların karşısında “kararlı bir şekilde misilleme” yapacaklarını belirttiler.

ABD'nin Japonya’ya Tokyo Electron gibi şirketlerin Çin’e gelişmiş çip üretim araçları satışını daha da kısıtlaması için baskı yapması, bu gerilimi daha da tırmandırıyor. ABD, 2022’de Çin’e yönelik kapsamlı çip ihracat kontrollerini duyurmuştu ve Japonya ile Hollanda da benzer önlemler aldı. ABD’nin yeni yaptırımlar ve kısıtlamalar hazırlığı, Çin ile küresel teknoloji sektöründeki dengeleri yeniden şekillendirebilir.

Uygulanan kısıtlamaya karşılık olarak Çin'in de kısıtlama yoluna gitmesi galyum ve germanyum fiyatlarını etkileyerek, dünya çapında bu malzemelerin maliyetlerini artırmıştı. 

Şimdi, Çin’in misilleme adımları, küresel tedarik zincirlerinde daha büyük belirsizliklere yol açabilir. Bu gelişmeler, teknoloji ve otomotiv sektörlerinde köklü değişimlere neden olabilir ve uluslararası işbirlikleri üzerindeki etkilerini gösterebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder