09 Mart 2024

Hürkuş Temel Eğitim Uçağı

 


26 Eylül 2013 tarihinde yapılan Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK) toplantısında, Hava Kuvvetleri Komutanlığının 15 adet yeni nesil temel eğitim uçağı ihtiyacının karşılanması amacıyla TUSAŞ ile HÜRKUŞ uçaklarının seri üretimini öngören teklifi üzerinden sözleşme görüşmelerine başlanması kararlaştırılmıştır. Bu karar sonrası yapılan çalışmalar ve görüşmeler sonucunda 26 Aralık 2013 tarihinde HÜRKUŞ-B Sözleşmesi imzalanmıştır. Tandem oturma düzenli, alçak kanatlı, tek motorlu, turboprop eğitim uçağı HÜRKUŞ, temel eğitim ve savaş uçağı dönüşümü arasındaki tüm eğitim kademelerinde kullanılmak ve zorlu operasyonlarda yakın hava desteği görevlerini yerine getirmek üzere, yeni nesil gelişmiş eğitim ve hafif taarruz uçağı olarak üstün performans sağlaması amacıyla tasarlanmış olup, hâlihazırda 15 adet uçağın üretimi tamamlanmıştır.

Üretilen uçaklar ile şu ana kadar yaklaşık olarak 1500 sorti uçuş icra edilmiş olup uçaklarımız 3.200 saat havada kalmıştır. Bu uçuşlarda 356 knot sürate, 35.500 ft irtifaya çıkılmış, -2,5g/+7g dayanıma karşı dirençli olduğu gözlemlenmiştir. Uçuşlarda; sistem fonksiyon testleri, hava veri sistemi kalibrasyonu, kararlılık ve kontrol testleri, acil durum testleri, düşük sürat, detaylı stall ve aerodinamik konfigürasyon testleri, spin testleri, performans testleri, havada motor susturma testleri, aerobatik ve operasyon testleri, yüksek hız ve çırpınma testleri vb. icra edilmiştir.

Proje kapsamında Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne (SHGM) gönderilmek üzere 545 adet doküman hazırlanmıştır. Yapılan tüm çalışmalar neticesinde 11 Temmuz 2016 tarihinde HÜRKUŞ Yeni Nesil Temel Eğitim Uçağı için "TT32 Uçak Tip Sertifikası" SHGM'den alınmıştır. Aynı gün içinde EASA tarafından "EASA Geçerli Kılınan Tip Sertifikası" ile SHGM'nin söz konusu sertifikası tüm Avrupa ülkeleri için geçerli kılınmıştır. Böylece HÜRKUŞ, Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi'nden tip sertifikası alan ilk Türk uçağı olmuştur.

3 Mayıs 2021 tarihinde Savunma Sanayi Başkanlığı ile yapılan Sözleşme Değişikliği ile 15 adet Yeni Nesil Temel Eğitim Uçağı tasarımı ve üretimine yönelik faaliyetler başlatılmıştır. Eylül 2022 tarihinde Kritik Tasarım Gözden Geçirme fazları tamamlanmış olup, 2025 yılında mevcut uçaklardan daha gelişmiş bir temel eğitim uçağının Hava Kuvvetleri Komutanlığına teslim edilmesi hedeflenmektedir.

TUSAŞ, Türk Hava Kuvvetleri’nin verdiği izin ile imal ettiği 14 HÜRKUŞ uçağının hepsini ihraç ediyor. İlk uçaklar Nijer’e gönderildi. Kısa süre içinde Çad ve Libya da HÜRKUŞ kullanıcısı olacak. Türk Hava Kuvvetleri için TUSAŞ, yeni geliştirdiği HÜRKUŞ 2 uçağından imal edecek.

Türk Havacılık ve Uzay Sanayi (TUSAŞ) tarafından tasarlanan eğitim uçağı HÜRKUŞ yeni boyaması ile Teknofest 2023’te boy gösterdi. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100’üncü yılı ve TUSAŞ’ın 50’nci yılı nedeniyle yapılan kırmızı boyamada uçağın üzerinde HÜRKUŞ’u temsilen Anadolu Kartalı ve Akrep bulunuyor.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder